خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

شهید کلاهدوز را بیشتر بشناسیم

یوسف کلاهدوز در اول دی ماه ١٣٢٥ در شهر قوچان دیده به جهان گشود. او هنگامی که به مدرسه رفت توانست هوش و استعداد خود را بهتر نمایان کند و همواره مورد تشویق معلمان و مربیان خود قرار داشت. پس از گرفتن دیپلم، وارد مدرسه افسری شد و در دانشکده برای جذب نیروهای مستعد ارتش همواره در تلاش بود.وی مدت ٨ سال در لشکر شیراز، فعالیت مذهبی و سیاسی خود را به طور مخفیانه ادامه داد و از طریق واسطه هایی با امام خمینی (ره) ارتباط برقرار کرد و از رهنمودهای معظم له بهره می برد. رکن دوم ارتش- ضد اطلاعات به کلاهدوز مشکوک شده بود و او مورد تعقیب و مراقبت قرار داشت اما با زیرکی، طوری عمل کرد که او را به گارد منتقل کردند


؛اشاره: یکی از حرکت ها و برنامه های ارزشمند در طول سه دهه از انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم گرامی داشت و یادواره شهدای دوران ٨ سال دفاع مقدس است.شهدایی که عاشقانه به سوی معبود خود پر کشیدند و ما را با کوله باری از اشک و آه تنها گذاشتند.در ٨ سال دفاع مقدس پرستوهای زیادی پرکشیدند و یکی از این دلباختگان «سردار شهید یوسف کلاهدوز قوچانی» بود.مردی که به دنیا پشت پا زد و ما را تنها گذاشت و اکنون رسالت سنگین او بر دوش همه ماست و ما باید آن را به سر منزل مقصود برسانیم. روزی که انقلاب ما را آقا امام زمان (عج) رهبری کند، روزی است که شهدا خشنود خواهند شد و ما نیز سبکبال.

؛شهید کلاهدوز را بیشتر بشناسیم
؛یوسف کلاهدوز در اول دی ماه ١٣٢٥ در شهر قوچان دیده به جهان گشود. او هنگامی که به مدرسه رفت توانست هوش و استعداد خود را بهتر نمایان کند و همواره مورد تشویق معلمان و مربیان خود قرار داشت. پس از گرفتن دیپلم، وارد مدرسه افسری شد و در دانشکده برای جذب نیروهای مستعد ارتش همواره در تلاش بود.وی مدت ٨ سال در لشکر شیراز، فعالیت مذهبی و سیاسی خود را به طور مخفیانه ادامه داد و از طریق واسطه هایی با امام خمینی (ره) ارتباط برقرار کرد و از رهنمودهای معظم له بهره می برد. رکن دوم ارتش- ضد اطلاعات به کلاهدوز مشکوک شده بود و او مورد تعقیب و مراقبت قرار داشت اما با زیرکی، طوری عمل کرد که او را به گارد منتقل کردند.پس از پیروزی انقلاب نقش چشمگیری در تشکیل کمیته های انقلاب اسلامی و تدوین اساسنامه سپاه داشت. وقتی امام پیام داد که حصر آبادان باید شکسته شود، تمام تلاش خود را به کار بست. می گفت: طلسم صدام را باید شکست اگرچه همه ما شهید شویم...او اهل ریا و خودنمایی نبود طوری که حتی نزدیکانش هم تا زمان شهادتش نمی دانستند او قائم مقام سپاه است.

؛سردار مهر
؛هفتمین روز مهرماه ١٣٦٠، آسمان رنگ دیگری داشت و یوسف کلاهدوز پس از عملیات موفق ثامن الائمه(ع) با همرزمانش نامجو، فلاحی، فکوری و جهان آرا سوار بر پرنده تقدیر از جبهه های جنوب عازم مرکز بودند تا به محضر پیر و مراد خویش برسند و از زلال جاری معرفتش بنوشند. اما تقدیر چنان بود که با پروازی آسمانی در مهرماه به مهمانی معبود بروند. روحشان شاد و یادشان گرامی باد. امام خمینی(ره) در رثای آنان فرمودند: «اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از انقلاب با شجاعت و سرافرازی در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند.»اگرچه داستان پایمردی و ایثار این مردان خدا، عظیم تر و عمیق تر از آن است که در این اندک بگنجد اما باید گفت که:بهتر آن باشد که سردلبران، گفته آید در حدیث دیگران

؛گزارشی از مراسم یادبود
؛در این مراسم که خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و جمعی از مسئولان حضور داشتند، امام جمعه قوچان ضمن گرامیداشت مقام شهدا با بیان این که شهید کلاهدوز یکی از افتخارات میهن اسلامی و قوچان است، گفت: آیا به راستی این شهدا و دلاور مردان به چنین یادواره ها و آیین های بزرگداشت نیازمندند؟ و ما نسبت به آنان، چه وظیفه ای داریم؟...حجت الاسلام مروج گفت: برخی معتقدند کسی که وفات یافت، مرده است اما نگرش و اعتقاد ما این است که آن ها زنده اند و یادشان را گرامی می داریم و باید از آنان سخن بگوییم. به ویژه بزرگان و شهدا که حرکت آن ها مقطعی نبوده است و باید از این الگوها سرمشق بگیریم. وی افزود: شهدا و افرادی چون شهید کلاهدوز، انسان های بزرگ، متواضع و وارسته ای هستند که برای ما عزت و افتخار آفریدند و بر اثر همین رشادت ها و از خودگذشتگی شهدا و روحیه شهادت طلبانه است که دشمن به وحشت افتاده است و نیروهای حزب  الله لبنان نیز با چنین روحیه و حرکت دلاورانه ای توانستند بر نیروهای رژیم صهیونیستی و اشغالگر پیروز شوند و...امام جمعه قوچان گفت: همان طور که خداوند می فرماید، باید خود را در مقابل دشمنان قوی کنیم به این معنا که قدرت مان در راه مقابله با ستم و تجاوز به حقوق دیگران به کار گرفته شود.وی، از قوچان به عنوان شهر جهاد و اجتهاد یاد کرد و شهید کلاهدوز و عالم ربانی آقانجفی قوچانی را از جمله افتخارات این دیار دانست.

؛صداقت و گمنامی شهید کلاهدوز
؛«هاشمی» یکی از رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس نیز در این مراسم با بیان خاطراتی از جبهه و دوران اسارت خویش گفت: شهدای بزرگی چون کلاهدوز به عنوان طلایه داران جبهه و جنگ، در سپاه، ارتش و بسیج درخشیدند و صداقت و گمنامی از ویژگی های بارز شهید یوسف کلاهدوز بود. جا دارد از این مرد بزرگ بیشتر سخن گفته شود و نسل جوان با این گونه دلاور مردان بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: قوچان با توجه به بضاعت خویش نسبت به جمعیت و وسعتش در مقایسه با شهرهای بزرگ، وظیفه خود را در جنگ تحمیلی با حضور جوانان و رزمندگان رشید خود به خوبی انجام داده و در طول تاریخ جایگاه علما و اندیشمندان، دلاور مردان و پهلوانان بوده است و شهدای زیادی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

در این مراسم، فرزند یکی از شهدا که از دختران روشندل بود با قرائت یکی از سروده های خود در وصف شهید و پدرش گفت: ٧ ساله بودم که پدرم شهید شد و هیچ گاه نتوانستم چهره او را ببینم، چرا که نابینایم و آرزو دارم چهره او را در خواب ببینم و عکس نگاهش را در دفتر قلبم ترسیم کنم... منبع خراسان رضوی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد