خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

درباره خورشید

باد خورشیدی

هاله (جو بیرونی) خورشید حاوی ذراتی است که انرژی کافی برای فرار از جاذبه خورشید را دارند. این ذرات بصورت مارپیچی با سرعتی معادل900 کیلومتر (560 مایل) در ثانیه از خورشید دور شده و باد خورشیدی را بوجود می‌آورند. این ذرات در همان مسیرهای میدان مغناطیسی خورشید حرکت می‌کنند و از آنجا که دارای بار الکتریکی هستند، منظومه شمسی را پر از جریانات الکتریکی می‌کنند. ناحیه فعالیتهای خورشیدی ، هلیوسفر (کره خورشیدی) نامیده می‌شود. باد خورشیدی در هر ثانیه حدود یک میلیون تن هیدروژن حورشید را از بین می‌برد. 100000 میلیارد سال طول خواهد کشید تا باد خورشیدی تمام جرم خورشید را در فضای بین سیاره‌ای پخش کند، اما طول عمر طبیعی خورشید فقط 10 میلیارد سال است.



img/daneshnameh_up/a/ab/Enerjikhorshid.jpg
مسیر نامنظم
دو میلیون سال طول می کشد تا انرژی تولید شده
در مرکز خورشید به سطح آن رسیده و بصورت
نورو گرما تابش کند، سپس بعد از فقط 8 دقیقه
این انرژی به زمین می رسد.

چرخه‌ها و لکه‌های خورشیدی

حرکت وضعی خورشید باعث ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود، مناطق استوایی خورشید سریعتر از مناطق قطبی آن چرخیده و این امر باعث می‌شود که خطوط میدان مغناطیسی درون خورشید حلقه بزنند. این خطوط در صورت خروج از سطح خورشید ، باعث فعالیتهای خورشیدی نظیر لکه‌های خورشیدی ، شعله‌ها و زبانه‌های خورشیدی می‌شوند. این فعالیتها ، بخصوص لکه‌های خورشیدی ، چرخه‌ای 11 ساله دارند.
ادامه مطلب ...

خورشید


خورشید ستاره‌ای است از ستارگان رشته اصلی که 5 میلیارد سال از عمرش می‌گذرد. این ستاره کروی شکل بوده و عمدتا از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. وسعت این ستاره 1.4 میلیون کیلومتر (870000 مایل) است. جرم این ستاره 7 برابر جرم یک ستاره معمولی بوده و همچنین 750 برابر جرم تمام سیاراتی است که به دورش می‌چرخند. در هسته خورشید ، جرم توسط واکنشهای هسته‌ای تبدیل به تشعشعات الکترومغناطیسی که نوعی انرژی هستند، می‌شود. این انرژی به سمت بیرون تابانده شده و باعث درخشنگی خورشید می‌گردد. سایر اجسام آسمانی موجود در منظومه شمسی که توسط جاذبه خورشید در مدارهایشان قرار گرفته‌اند نیز گرمایشان را از این انرژی می‌گیرند.



img/daneshnameh_up/2/24/Sakhtarekhorshid.jpg




مواد تشکیل دهنده خورشید حالت گازی دارند، بنابراین خورشید محدوده دقیق و معینی نداشته و مواد اطراف آن بتدریج در فضا منتشر می‌شوند. اما چنین به نظر می‌رسد که خورشید لبه تیزی داشته باشد، چرا که بیشتر نوری که به زمین می‌رسد از یک لایه که چند صد کیلومتر ضخامت دارد ساطع می‌شود. این لایه فوتوسفر نام داشته و به عنوان سطح خورشید شناخته شده است. بالای سطح خورشید ، کروموسفر یا رنگین کره و هاله خورشیدی قرار دارند که با همدیگر جو خورشید را تشکیل می‌دهند.

مرکز خورشید مانند کوره‌ای هسته‌ای است با دمای 15 میلیون درجه سانتیگراد (27 میلیون درجه فارنهایت) که چگالی‌اش 160 برابر آب می‌باشد. تحت چنین شرایطی هسته‌های اتم هیدروژن باهم ترکیب شده و تبدیل به هسته‌های هلیووم می‌شوند. در این حین، 0.7 درصد جرم ترکیب شده ، تبدیل به انرژی می‌شود. از 590 میلیون تن هیدروژنی که در هر ثانیه در مرکز خورشید ترکیب می‌شوند، 3.9 میلیون تن به انرژی تبدیل می‌شود. این سوخت هیدروژنی ، تا 5 میلیارد سال دیگر دوام خواهد داشت. مسیر نامنظم 2 میلیون سال طول می‌کشد تا انرژی تولید شده در مرکز خورشید به سطح آن رسیده و بصورت نور و گرما تابش کند، سپس بعد از فقط 8 دقیقه ، این انرژی به زمین می‌رسد.

هنگامی که خورشید منبسط می شود تا تبدیل به یک غول سرخ شود، قطرش حدود 150برابر بزرگتر خواهد شد. گازهای منبسط شده و داغ، رنگ زرد و حرارت خود را از دست داده و قرمز رنگ و سرد خواهند شد. اما بخاطر بزرگتر شدن سطح خورشید،درخشندگی آن 1000برابر افزایش یافته و نور بیشتری ساطع خواهد کرد. ادامه مطلب ...

زیارت مجازی مکه و مدینه و دیگر مکانهای مقدس به صورت سه بعدی

زیارت مجازی مکه و مدینه و دیگر مکانهای مقدس زیارت مجازی مکه و مدینه و دیگر مکانهای مقدس که به صورت سه بعدی می باشد و بسیار طبیعی است(به صورت ۳۶۰ درجه)




غار حراء - جبل النور
نمای شهر مکه از - جبل النور

ادامه مطلب ...

خورشید توس


باغ باران خورده مینوشید نور
لرزشی در سبزه های تر دوید:
او به باغ آمد،درونش تابنکاک،
سایه اش در زیر و بم ها ناپدید.
شاخه خم میشد به راهش،مستِ بار،
او فراتر از جهان برگ و بر
باغ، سرشار از تراوشهای سبز
او درونش سبزتر،سرشارتر
در سر راهش درختی جان گرفت
میوه اش همزاد همرنگ هراس
پرتویی افتاد و در پنهان او
دیده بود آن را به خوابی ناشناس
در جنون چیدن از خود دور شد
دست او لرزید،ترسید از درخت
شور چیدن ترس را از ریشه کَند
دست آمد: میوه را چید از درخت...
شعر از " سهراب سپهری "

چون کبوتر حرم


 زیر چتر آفتاب
در حرم نشسته ام
دل به روی غصه ها
شادمانه بسته ام

ادامه مطلب ...

تندخوانی و مطالعه با سرعت

 
۱. دکتر فیل ریس پیشنهاد مى‏کند که اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، حتماً ابتدا به فهرست کتاب نظرى دقیق بیندازید تا نسبت به موضوعات کلى کتاب آگاهى پیدا کنید.

۲. تند خوانى، همیشه مناسب نیست و در مطالبى که به تعمق و تأمل نیاز دارد، اصلاً نباید به کار گرفته شود.
 

ادامه مقاله :آموزش مهارت های مطالعه و تندخوانی  

این هم عکس هایی ناب از حرم امام رضا علیه السلام

از دعای خیر فراموش نشود

السلام علیک یا نورالله فی ظلمات الارضالسلام علیک یا امین الله فی ارضه

وحجته علی عباده

یا امام رضا یا غریب الغربا

یا نورالله فی ظلمات الارض

و یا شمس الشموس

سلام برتو و بر پدران پاکت علیهماالسلام 

و سلام بر مادر گرامیتان حضرت زهرا سلام الله علیها

برای مشاهده تصویر یزرگتر کلیک کنید

 

سلام بر شماای امام هشتم

زیارت از راه دور ( تصاویر مجازی از حرم امام رضا و امام حسین علیهم السلام

قبل از شروع ابتدا برنامه Cosmo Player  را دانلود و نصب کنید.

حالا از طرق لینک های زیر به هریک از مکان ها سری بزنید:

البته اگر خواهان دیدن یا شنیدن مراسمات و اماکن داخل صحن ها و رواق های حرم مطهر هستید از لینک زیر استفاده کنید ( بهتر است از مرورگر اینترنت اکسپلوئر استفاده نمایید ):

ادامه مطلب ...

۲۲ تیرماه سالگرد فقدان غم انگیز استاد علی صفائی حائری

و اما مرگ پایان نیست

آغاز دویدن هاست....

سالگرد عروج مرد گمنام در زمین و مشهور در آسمان استاد علی صفایی حائری ( عین صاد ) بر سالکان صراط حق تسلیت باد 

منتخبی از جملات ایشان به نقل از سایت کتاب پردازان

ادامه مطلب ...

کتاب اسرار طلائی درمان در طب سنتی

کتاب اسرار  طلائی درمان در طب سنتی  که کار جناب دکتر  حسن یوسفی استاد  طب سنتی  از زیر چاپ در آمد.

ابوعلی سینا

«ابوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ‌ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد. اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است، زیرا تا عهد او هیچ‌یک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه‌ای از همه علوم معقول را داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگ‌ترین کسی است که از عهده این کار برآمد.»  

ادامه مقاله : ابوعلی سینا مرجع جهان پزشکی

تغذیه صحیح اسلامی

چکیده: 

مهمترین بحران زندگی اجتماعی انسان دردوره های مختلف تاریخ بشر، مسئله اخلاق ونحوه سلوک انسان درجامعه با هم نوعان خود بوده است.پیچیدگی دنیای امروز درابعاد مختلف زندگی باعث شده است که اخلاق درحرفه های مختلف بصورت جداگانه مطرح گردد. 

ادامه مقاله :تغذیه صحیح اسلامی

مطالعه

ادامه مطلب ...