خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

درباره حضرت خدیجه کبری همسر گرامی پیامبر اکرم (ص)

زندگینامه :
در راس طبیعت پاک و سالم حجاز و در زیر آسمان زیبا و پر ستاره ی مکه ، کهن ترین معبد جاوادنه ی توحید ، تقوا و آزادی و ازادگی در خانه و خانواده ای فرهنگ ساز و تحول خواه نو اندیش و بیگانه با جهل و جنون و ناسازگار با آداب و رسوم خرافی و به دور از آفت واسپگرایی و دنباله روی جامعه و روزگار خویش ، دختری زیبا چهره و سپید بخت دیده به جهان گشود . پس از ولادت این دخت ارجمند ، خاندان دگر اندیش و دگر باور و دگر آئین و دگرخواه او برخلاف رسم سیاه و منحط زمانه – که مژده ی ولادت فرزند دختر را بر نمی تافت – قدوم وی را خیر مقدم گفتند بزم جشن و سرور و شادمانی خانوادگی آرستند و ضمن تبریک ولادت او به پدر و مادرش « خویلد » و « فاطمه » در همان مراسم نام نورسیده خاندان خویش را « خدیجه » به مفهوم بریده و گسسته و بیگانه از ناپسندی ها و نازیبایی ها و نارواها برگزیدند .

نام ها و عنوان های چند گانه حضرت خدیجه
نام مبارک ایشان ، خدیجه
نام پدر : خویلد
نام مادر : فاطمه
محل تولد : مکه
تاریخ ولادت : سه دهه پیش از طلوع اسلام

نام ها و عنوان های پنجگانه حضرت خدیجه ( س )
1- طاهره یا بانوی پاک سرشت و پاک منش
از برجسته ترین القاب آن بانو که پس از طی دوران کودکی و نوجوانی و پس از رشد جسمی و عقلی و خودسازی و شکوفایی نخست از ناحیه ی چهره های برجسته و درست اندیش خاندان خویش و ان گاه از سوی قریش و مردم مکه به ان مفتخر گردید واژه ی « طاهره » یا پاک سرشت و پاک منش بود .
یکی از دانشمندان اهل سنت در این مورد می نویسد : « و کانت تدعی فی الجاهلیه بالطاهره لشدة عفافها» و نیز دیگری می نویسد « و کانت فی الجاهلیه الطاهره » . علامه مامقانی فقیه و راوی شناس نامدار معاصر در وصف پاکی ان بانو می نویسد « کانت تدعی فی الجاهلیه الطاهره » .4
2- سالار بانوان « قریش » :
او بدان دلیل به این لقب بزرگ نایل امد که آشنا و بیگانه و دوست و بدخواه در برابر جمال و کمال و سیما و سیره ی مترقی و انسانی او لب به تحسین و ستایش گشودند .
یکی از دانشمندان در این مورد می نویسد :
« و کانت تدعی فی الجاهلیه بالطاهره ، لشده عفافها و کانت تسمی سیده نساء قریش » 5
او در روزگار تیره و تار ، بخاطر باور مترقی و پروا و معنویت بسیارش ، طاهره خوانده می شد و به راستی که سالار زنان برجسته ی قریش بود .


3- بانوی پر برکت و مبارک :
از دیگر لقب های آن بانوی پروا و ایمان ، لقب ارجمند « مبارکه » به مفهوم بانوی « پر برکت » است . مرحوم محدث قمی آورده است که در پیامی به حضرت مسیح از سوی خدا بخاطر مقام و موقعیت حضرت خدیجه در نزد خداوند ، آمده است که مبارکه و همدم مریم است در بهشت ! و در انجیل به هنگام ترسیم نشانه ها و ویژگی های پیامبر آزادی و عدالت امده است که : « نسله من مبارکه ، و هی ضره امک فی الجنه » 6 نسل آخرین پیامبر خدا از « مبارکه » یا بانوی پر برکت است ، همو که همدم و همسوی مادرت مریم ( ع ) در بهشت بر طراوت و زیبای خدا خواهد بود .
4- سالار زنان گیتی :
پیامبر گرامی اسلام در این باره در وصف او فرمود : ان الله اختار من النساء اربع ، مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه » 7 « خدای فرزانه از میان زنان نو اندیش و تاریخ ساز ، چهار زن را برگزید، که عبارتند از مریم ، آسیه ، خدیجه و فاطمه علیها السلام و نیز فرمود : سالار زنان دو جهان ، این چهار زن کمال جو و ستم ستیز و ازادمنش و خداجو هستند ، خدیجه دختر خویلد ، فاطمه دخت ارجمند محمد ( ص ) ، آسیه دختر مزاحم و مریم دختر عمران . و نیز فرمود : هان ای خدیجه راستی که تو بهترین مادر ایمان آورندگان ، برترین آنان و سالار زنان گیتی هستی 9 .
5- بانوی راستی و درستی :
از نام ها و نشانه های بلند آوازه ی بانوی خردمند حجاز « صدیقه » به معنای بسیار راستگو و راست کردار است . قران کریم در وصف صدیقین می فرماید « و الذین آمنوا بالله و رسوله اولئک هم الصدیقون » 10 در فرازی از زیارت نامه ی پیامبر در این مورد امده است . 11
سلام بر همسران پاک و نیکوکردارت ، که مادران مردم توحید گرا و با ایمان هستند ، به ویژه بر ان بانوی تصدیقگر حق و عدالت ان بانوی پاک سرشت و پاک منش ، ان بانوی خشنود از مهر و لطف خدا ، خدیجه کبری مادر ارجمند و سرمشق راستین مردم با ایمان ( مومنین ) .
همچنین با تامل در کلمات معصومین خاصه پیامبر گرامی اسلام القاب دیگری برای ان بانوی با کرامت بیان شده است که عبارتند از « خدیجه کبری بانوی بلند مرتبه ، خدیجه الغراء بانوی پرفراز و پر معنویت ، زکیه یا بانوی پاک منش و بالنده ، مرضیه یا بانوی مورد پسند خداوند ، راضیه یا خشنود از تدبیر و تقدیر حکیمانه خدا » .
کنیه های آن بانوی ارجمند
در جامعه ی عرب رسم بر ان بود که افزون برگزینش نام و نشان برای کودکان ، پس از رشد و کمال به تناسب شخصیت و موقعیت و نقش آنان برای هر یک کنیه برمی گزیدند که کنیه مردان با واژه « اب» و زنان با واژه « ام » آغاز می شد .
از کنیه های ان بانو ؛ ام الزهرا 2- ام الصعالیک و ام الیتامی مادر یتیمان و بی نوایان 3- ام المومنین
ویژگی ها و امتیازات شگرف حضرت خدیجه ( س )
1- ریشه و تبار پر شرافت
2- خاندان فرهنگ دوست و آزادیخواه و آزادمنش
3- همسر و همدم بی نظیر
4- دارای همسری بی همتا
5- دخت بی همانند
6- نوادگان بی مثال
7- نسل ماندگار و جاودانه
8- موقعیت والا در بارگاه الهی
9- مباهات خدا به بندگی و نقش کارساز او
10- دریافت سلام و دورود خدا
11- دریافت نوید بهشت پرنعمت و زیبا و رستگاری هماره
12- دریافت داشتن سلام فرشته ی وحی
13- برگزیده شدن در کنار دختران و زنان بزرگ عالم
14- خردمند باهوشی سرشار
15- پاک روشی و پاک منشی
16- پیشتازی در اسلام
17- پیشگامی در ایمان به خدا و پیامبر
18- سبقت در تصدیق وحی و گواهی قران و برنامه های آسمانی
19- یاری و همراهی و حمایت با دریغ از حق و عدالت
20- اولین بانو و پیشتازترین زن در گرایش به اسلام و ایمان به خدا و نماز و پرستش خداوند
21- برترین همسر پیامبر و بسیاری وِیژگی های منحصر به فرد دیگر

نظرات 9 + ارسال نظر
علی دوشنبه 2 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 13:20

معصو مه جمعه 28 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 19:33


؟!!

نیلا شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 22:15

حوریا چهارشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 14:34

ممنون

سارا سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 16:48

سبحان جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:47

:

علیرضا دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:00

به نام حق تعالی . درود و صد سلام ب خواندان کرم و لطف خدایی این پاک سرشتان. باشد ک خداوند مهربان ب پاکدامنی این بزرگان خانم عالم ,از گناهان ,بخصوص نوامیس ما بگذرد . خداوند رحمان , همه چیز را جفت افرید . ما از نسل ال محمدیم .ص. زن.باید برای مرد همچون کنیز و مرد برای همسرش همچو غلام.باشد. زن خدیجه وار و مرد علی وار. باشد که همه اینها اشکار درسیست برای کل جهان .
و شعار من؛جهان کشور من است و پادشاه ان خدای غفار و سبحان و کریم و مبین و اشکار و پنهان و ............
هرچند این جهان زندان و ما زندانیان. و روزی با تقدیر حکیمانه باری تعالی , مرغ جان از قفس تن به پرواز در میاید . بازگشت ما به سوی او . و چه زیبا ست هدف از افرینش . دو کلمه : سیر تکامل . یا خدیجه پاکسرشت ,لعن خدا بر کسانی که دروغین به شما اهانت کردند . ا ل م.
خدای ستار ,,,, عاشقتم.

سحر نبی زاده یکشنبه 26 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 13:47

خوب بودممنون

الهه جمعه 27 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 11:15

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد