X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های حسن مهدیان
چهارشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1390

تغییر سبک زندگی زنان در شبکه زمزمه

این گزارش که نگاهی به عملکرد شبکه تلویزیونی تازه تاسیس زمزمه دارد، با رویکردی توصیفی- تحلیلی به فعالیت های این شبکه می‌پردازد.

"زمزمه"، دومین شبکه تلویزیونی سرگرم‌کننده عمومی و رایگان فارسی‌زبان در خاورمیانه است. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری بخش آسیایی شرکت اخبار و گروه رسانه‌ای موبی است.
در ماه می ۲۰۱۱، سهم سرمایه‌گذاری هر یک از این شرکت‌ها ۵۰ درصد اعلام شده است. زمزمه همانند شبکه خواهر خود فارسی 1، ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته به پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی با دوبله فارسی می‌پردازد. دفتر مرکزی این شبکه تلویزیونی در شهر رسانه‌ای دبی واقع شده است.

بهره مندی از فضای تعاملی وب، راهکاری است که امروزه رسانه های نوین و تازه تأسیس خود را ملزم به استفاده از آن می دانند تا بتوانند مخاطب خود و نظراتش را در تصمیمات و راهبردهای رسانه ایشان موثر بدانند. زمزمه نیز با ایجاد صفحه‌ای به نام خود در شبکه اجتماعی فیس بوک و راه اندازی وب سایت خود، ضمن تلاش برای معرفی، واکنش های مخاطبان را نیز تحت نظر می گرفت. 
این فرآیند در مورد شبکه اجتماعی فیس بوک از تاریخ 9 خرداد 90 آغاز شد و تا روز افتتاح، در مدت زمان حدود 40 روز، 16 اعلان به این صفحه ارسال کرد که عمده آنها معرفی سریال هایی بود که در فهرست کنداکتور این شبکه قرار گرفته بود.

استفاده از تکنیک ایجاد عطش برای مخاطب به وسیله پخش تیزرهای جذاب از سریال هایی که قرار بود در این شبکه پخش شود، روی صفحات این شبکه در شبکه های اجتماعی و وب سایت اصلی در این 40 روز به انحاء مختلف صورت می گرفت، ولی نتوانست تعداد مشتاقان خود را در فیس بوک حتی به 6000 نفر نیز برساند.
 

هدف از راه اندازی زمزمه چیست؟
"جاهد محسنی"، برادر "سعد محسنی" و از مالکان موبی گروپ در همایش "رسانه های گسترش یافته آمریکا" که در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن دی سی برگزار شد، در خصوص شبکه رادیویی آرمان اعلام کرده بود که ما در پی "تغییر اجتماعی" هستیم. کلید واژه ما هم تأکید روی زنان است. یعنی زنان اسم رمز حرکت به سمت توسعه غربی و اصلاحات اجتماعی هستند.

محسنی در ادامه سخنرانی اش تأکید کرده بود، فکر نکنید صحبت زن و مرد به صورت دوستانه در رادیو چیز معمولی است، بلکه این سر آغاز تحول اجتماعی است که آرام آرام حرکت می کند اما موثر است. 

از دیگر اعلاناتی که راجع این شبکه تلویزیونی شده است، نسبت خواهری دادن آن به فارسی 1، دیگر شبکه تلویزیونی این گروه رسانه‌ای است. اینکه چرا نسبت خواهری به این شبکه داده اند، شاید به دلیل تمرکز این شبکه روی مخاطب زنان است. اما اینکه چرا با وجود شبکه ای مانند فارسی 1، این گروه اقدام به راه اندازی شبکه ای دیگر با همان فرکانس و روی همان ماهواره و با همان اهداف اعلان شده (سرگرمی از سوی برنامه های دوبله شده به فارسی) کرده، خود جای بسی تأمل دارد که در آینده نزدیک مشخص می شود.

از بارزترین خصوصیات خواهرها می توان به همسانی و والدین مشترک اشاره کرد. اینکه والدین هر دوی این دو شبکه گروه موبی و شرکائی است که در انتها به غول رسانه ای و صهیونیستی نظیر "رابرت مرداک" می رسد، واضح و مشخص است. از ویژگی های همسانی این دو شبکه می توان به بهره گیری از سریال هایی اشاره کرد که به سختی می توان موضوع و سوژه اصلی آنها را عناوینی غیر از خیانت، رابطه های آزاد جنسی، فرزند نامشروع، طلاق، دوستی ها و ارتباطات نامشروع و دیگر موارد حیازدایی از زن و مرد و ویرانگر روابط خانوادگی دانست.

یکی از مهمترین دلایل، وجود راهبرد تغییر سبک زندگی اسلامی- ایرانی جامعه ایران به سبک زندگی لیبرال و غربی کشورهای سازنده این سریال ها هستند. بیشتر سریال های شبکه فارسی1 تولید کشوهای آمریکا، کره، کلمبیا، مکزیک و ترکیه است.

با فرض متأثر بودن تولیدات رسانه ای هر کشور از سبک زندگی نهادینه شده و رایج در آن، پی خواهیم برد که آمریکا در زمینه سبک زندگی غربی خود را صاحب سبک می‌داند و برای ترویج و یکسان سازی آن در جهان تلاش می کند.

اگر در قاره آسیا بخواهیم غربی ترین کشورهای شرقی را نام ببریم، بی تردید کره جنوبی در صدر خواهد بود. کشوری که به واسطه رشد اقتصادی چشمگیر خود که از سوی غرب برای آن پایه ریزی شد، خود را مدیون و وابسته به صنایع مختلف غرب از جمله فرهنگ می داند و از آن تبعیت می کند.

در صورتی که بخواهیم از غربی ترین کشور منطقه آمریکای لاتین نام ببریم، به کشوری به عنوان کلمبیا خواهیم رسید که به واسطه حضور آزادانه فاسدترین قدرت های مافیایی آمریکایی و غربی در آن به مرکزی برای فساد، قاچاق مواد مخدر، جرم و جنایت مشهور شده است.

در منطقه خاورمیانه نیز با وجود اسلامی بودن بیشتر کشورها، ترکیه با داشتن نظامی لائیک و وجود الزامات و شرایط کاملا غربی برای زندگی به کشوری با سبک زندگی غربی در میان دیگر کشورهای منطقه شهره است..

چگونگی افتتاح این شبکه
پس از مدت ها تبلیغ در فضای مجازی و پخش پرومو و تیزرهای تبلیغاتی روی این شبکه و شبکه همسانش فارسی 1، نهایتا اعلان می شود افتتاح این شبکه در تاریخ 18 تیرماه صورت خواهد پذیرفت. تاریخی که برای بسیاری از مردم ایران یادآور حوادث تلخ و فتنه انگیز 18 تیرماه 78 است که گویی انتخاب این تاریخ برای افتتاح این شبکه، پیامی را برای مخاطب خود ارسال می دارد که آری، ما سرآغاز حرکت اعتراضی شما را فراموش نکرده ایم؛ اگرچه قرار نیست به موضوعات سیاسی به شکل مستقیم بپردازیم. با بهره مندی از حاشیه هایی نظیر قراردادن تاریخ افتتاحیه در مناسبت های مورد نظر شما، به شما نشان می دهیم آرمان هایتان را دنبال خواهیم کرد و تا سرنگونی نظام اسلامی در کنار شما خواهیم ماند؛ هرچند از مسیری طولانی‌تر، ولی اثرگذارتر از روش های نظامی و سیاسی.

از جمله دلایل دیگر مهم بودن مناسبت های سیاسی برای دست اندرکاران این شبکه می توان به سخنی از سعد محسنی، مدیر این گروه رسانه ای اشاره داشت که درباره دومین شبکه تازه تأسیس خود در چند ماه آینده اینطور بیان می دارد: «شبکه دیگری در دست راه اندازی است. این شبکه یک برند شناخته شده بین المللی است که بیشتر درصدد جذب مخاطبان مرد است. ما در فکر راه اندازی این شبکه قبل از اواسط سپتامبر هستیم.»

قبل از اواسط سپتامبر، اشاره ای نسبتا صریح به مناسبت مشهور این ایام یعنی یازده سپتامبر دارد که هرچند ممکن است این گروه در این تاریخ موفق به راه اندازی شبکه خود نشود اما تاحدودی تمایل خود را به چنین تاریخ هایی برای افتتاح شبکه های به ظاهر غیرسیاسی خود نشان می دهد.

در پروموی تبلیغاتی این شبکه که حدود 30 ثانیه طول می کشد، 25 کات تصویری وجود دارد که متشکل از صحنه های سریال های مختلفی که قرار است در این شبکه پخش شود، انتخاب شده است. جملات کلیدی که در این پرومو به صورت شعار نوشته می شود، عبارتند از "با ما همراه شوید و شبکه جدیدتان را تجربه کنید" و "از هرچه که دوست دارید بیشتر خواهید داشت".

آنچه در این دو جمله محور قرار گرفته، القای حس اطمینان به مخاطب در مورد مطلوب بودن این شبکه و منطبق بودن آن با تمامیلات مخطابانش است. البته پیش فرضی که مسلم واقع شده، مالکیت شبکه است که در چند بخش مختلف متعلق به مخاطب ذکر شده و بر آن تأکید شده است.

در وله یک دقیقه ای که به مناسبت افتتاح این شبکه با شمارش معکوس از 60 شروع شد، حدود 50 کات تصویری استفاده شد که خود نمایانگر آگاهی دست اندرکاران این شبکه از لزوم بهره مندی از ریتم و سرعت بالا در برنامه ها و تیزرهای شبکه به واسطه وجود مخاطب جوان آن است.

بیشتر تصاویر استفاده شده مطابق هدف گذاری از پیش اعلان شده شبکه، تصاویری از زنان و دختران است که در حالت های مختلف به نمایش در می آید: تفریح در طبیعت، میهمانی، مطالعه کتاب (مثنوی معنوی و دیوان حافظ)، خوشنویسی، نان پختن، رقص و پایکوبی، چایی خوردن در قهوه خانه های سنتی، نوازندگی موسیقی، در آغوش گرفتن یکدیگر، رانندگی همراه با شادی و رقص و...
 
ترویج سبک زندگی غربی با ظاهری شرق پسند
با توجه به تحلیل سریال های پخش شده از سوی شبکه فارسی1 و نسبت آنها با سبک زندگی کشورهای سازنده، به نظر می رسد این رویداد در مورد شبکه تازه تأسیس گروه موبی نیز صدق می کند. همانطور حجم غالب سریال های این شبکه آمریکایی است که به جهت ارائه سبک زندگی‌ای غربی، ولی متناسب با شرایط کشورهای کمتر توسعه یافته، بیشتر از زبان اسپانیولی استفاده شده است. انتخاب سریال های تولید آمریکا، ولی با زبانی غیر انگلیسی، نشان دهنده هدفمند بودن انتخاب ها براساس سبک زندگی خاص کشورهای اسپانیولی زبان است که به لحاظ الگویی برای غربی سازی و استحاله فرهنگی جامعه ای مثل ایران مناسب تشخیص داده شده است.

افتتاحیه این شبکه مطابق دیدگاه دست اندرکاران این گروه که بر این اعتقادند مخاطبان ایرانی گرایش و تمایل ویژه ای به سریال های کره ای دارند، با تنها سریال کرده ای در حال حاضر این شبکه شروع می شود که نمایانگر اهتمام ویژه دست اندرکاران این شبکه به جذب اولیه مخاطب و سپس تغییر ذائقه تدریجی آن است.

پخش برنامه ای رقابتی مانند "پروژه مد" نیز جدا از استفاده از تجربه دیگر رسانه ها در جذب مخاطب با ابزار ایجاد حس رقابت و مسابقه را دارد، بلکه صراحتا نیز به ترویج مد و پوشش های مبتذل آن هم در سبک آمریکایی آن می پردازد.

القای پیام های لیبرال فمینیستی
این رویکرد شبکه، با نحوه انتخاب برنامه ها و سریال های آن آشکار شده است. به طور مثال در اولین سریال پخش شده از آن که احتمالا جزء هدفمندترین انتخاب های دست اندرکاران برای افتتاحیه شبکه است (سریال کافه پرنس)، دختری را مشاهده می کنیم که به واسطه فعالیتش به عنوان پیک موتوری و کلاه ایمنی ای که بر سر دارد، مرد تشخیص داده می شود و از جمع های زنانه طرد می شود.

مثبت نمایاندن تمایل دختری که از رابطه ای نامشروع باردار شده در سریال "ارورا"، مشروعیت بخشیدن به عشق یک دختر کولی برخلاف قواعد و هنجارهای اجتماع خود در سریال "کولی ها"، الگو سازی از دختری روستایی که به واسطه فرار از منطقه زندگی اش به اروپا به بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر اروپا مبدل می شود در سریال "ملکه جنوب"، ارزش نهادن بر زنی که دو برادر برای تصاحب او با هم می جنگند در سریال "تاوان" و باز هم الگوپردازی از دختر فقیری که کنت ثروتمندی عاشق او می شود در سریال "الیسا".

همانطور که مشاهده می شود، سوژه ها و داستان های بیشتر سریال های این شبکه نیز با محوریت زنان و احتمالا به منظور تحریک حس برتری جویی و حق طلبی آنان انتخاب شده است.

قبح زدایی از گرایشات همجنس‌گرایی و ترویج آن
متأسفانه هم در تیزرها و وله های تبلیغی و هم در بیشتر سریال های این شبکه شاهد تصاویری از ابتذال پوششی و انحطاط اخلاقی زنان حاضر در برنامه ها هستیم؛ به نحوی که با توجه به هدف گذاری قشر زنان به عنوان مخاطبان این شبکه، به بهانه وجود مخاطب زن، تصاویری از شوخی های غیراخلاقی، درآغوش گرفتن همدیگر، رقص و گاه معاشقه زنان با یکدیگر به نمایش در می آید که همگی گواه آن است که سیاستگذاران این شبکه و شبکه ای که در ماه های آینده مختص مردان راه اندازی خواهد شد، در پی قبح زدایی از گرایشات همجنس‌گرایی در لابه لای برنامه های خود را دارند.

گویا سردمداران این گروه رسانه ای به پیروی از اربابان پشت پرده خود در دوره ای که تبلیغات اعتبار بخشی به همجنس‌گرایی در سطح غرب به اوج خود رسیده و در هر جشنواره هنری و گردهمایی حقوق بشری خود به کوچکترین اقدامات منادیان این گرایش روی خوش نشان داده و مورد تقدیرشان قرار می دهند، جهت جذب مشارکت های بیشتر آنان، تمایل دارند که این گرایش ضد دینی و ضد انسانی را ترویج کنند.

نکاتی درباره لوگو و رنگ آن
همانگونه که پیشتر شاهد استفاده مصرانه از رنگ قرمز و صورتی  در شبکه فارسی1 بودیم، اینک استفاده صریح از رنگ زرد را در شبکه زمزمه مشاهده می کنیم که انسان را بر آن وا می دارد که بر مبحث روانشناسی رنگ ها تأملی بیشتری داشته باشد.


با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است. رنگ‌هایی که در ناحیه آبی قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ‌ها معمولاً آرامش بخشند.

رنگ زرد، رنگی گرم و شاد است. این رنگ باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌شود. چون زرد از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ زرد افکاری را به انسان القا می‌کند که بیشترین تاثیر را بر نیروی خود درمانی فرد می‌گذارد. فعال شدن این نیرو مانند آن است که در درون انسان انرژی نهفته عظیمی ‌یکباره آزاد شود. تمامی‌فعالیت‌های ذهنی فرد به وسیله نیروی رنگ زرد به حرکت در می‌آید. از طرفی برای از بین بردن ناملایمات، یاس و ناامیدی رنگ زرد مفید واقع می‌شود، زیرا نیروی رنگ زرد به فرد امیدواری به زندگی و نیروی زیستن می‌بخشد. سیستم عصبی معده، روده‌ها، کلیه‌ها و تمامی ‌جهاز‌ هاضمه تحت تاثیر این رنگ قرار دارند و اگر ناراحتی در آنها ایجاد شود به وسیله رنگ زرد می‌توان آن را درمان کرد.

رنگ زرد از یک سو بر شادمانی و خوشبختی دلالت دارد و از سوی دیگر بر ترس و فریبکاری. اگر می گویند کسی به رنگ زرد است، یعنی ترسو است. بنابراین این رنگ یک مفهوم منفی در بعضی فرهنگ ها دارد. رنگ زرد جهت سوگواری در مصر به کار برده می شود. هنرمندان قرون وسطی از لباس زرد برای نشان مرگ استفاده می کردند.

چه کسانی در پشت پرده این شبکه هستند؟
"سعد محسنی"، مهمترین فرد تصمیم‌گیر و اثرگذار روی این شبکه که در جلوی صحنه مشغول به فعالیت است، سعد محسنی همراه خواهر و برادرانش هستند. از سال 2002 که سعد همراه با دو برادرش جاهد و زید و خواهرش وژمه، از استرالیا به کابل آمدند، شرکت رسانه ای "موبی مدیا گروپ" شان را با رادیو "آرمان" شروع کردند.

محسنی ها تلویزیون طلوع را در سال 2004 با پولی که از اداره کمک های بین المللی ایالات متحده به دست آوردند (به نقل از نیویورک تایمز) راه اندازی کردند. پس از آن، دامنه فعالیت های "موبی گروپ" هر روز بیشتر و بیشتر شد تا این که امروز سه تلویزیون، یک رادیو، یک وب سایت خبری، شرکت تولید موسیقی، مجله انگلیسی، کافی‌نت‌های زنجیره ای و شرکت خدمات اینترنتی، فقط بخشی از آن است.


سعد محسنی در استرالیا و انگلستان تجارب بانکداری و سرمایه گذاری دارد. وی شریک تجاری شرکت "استار" محسوب می‌شود که یکی از زیرمجموعه های "نیوز کورپوریشن" به مالکیت "رابرت مرداک" است. بعضی  او را "رابرت مرداک افغانستان" لقب داده اند.

مجله تایمز اسامی 100 شخصیت برتر و پرنفوذ سال 2011 را اعلام کرد. در میان آنان، سعد محسنی، 35 امین نفر پرنفوذ جهان شناخته شده است. 

"راپرت مرداک"، سرمایه دار بزرگ آمریکایی- استرالیایی، طی یادداشتی به تمجید از صاحب شبکه فارسی وان پرداخت و از توجهات ویژه اش به این شبکه فارسی زبان خبر داد.

وی که بارها ارتباط با فارسی وان را تکذیب کرده، گرچه در این یادداشت اشاره ای به نقش خود در شکل گیری این شبکه نکرد؛ اما تحلیلگران، اظهار نظر وی در مورد صاحب شبکه فارسی وان را، پذیرش تلویحی ارتباطش با این شبکه می دانند.

مرداک برای سعد محسنی که یکی از 100 چهره ی با نفوذ مجله تایم شناخته شده، نوشته است: من با سعد محسنی 44 ساله (تاجر جوان قندهاری) از طریق یک دوست مشترک آشنا شدم و من به سرعت دریافتم که او ارزش این را دارد که به او توجه شود. به نظر من، او مطلع ترین فرد در جهان در مورد افغانستان است. برای همین است که ما با هم تجارت می کنیم.

این سرمایه دار مشهور آمریکایی - استرالیایی می افزاید: سعد همراه برادرش پس از یازده سپتامبر از استرالیا به کشور خود بازگشت. البته مالکیت او بر روزنامه و تلویزیون، بدون شک او را تبدیل به بانفودترین فرد افغانستان کرده است و نقشی بزرگ در شکل گیری افکار مردم بازی می کند. او شجاعت زیادی از خود نشان می دهد و به شدت دولت کرزای را به اتهام فساد به باد انتقاد می گیرد.

وی با اشاره به سابقه طالبان در افغانستان و ترس و واهمه تلویزیون این کشور برای نشان دادن تصویر زنان، می گوید: سعد از اینکه مردان و زنان را در تلویزیون نشان بدهد نترسید؛ چیزی که طالبان اجازه آن را هیچگاه نمی داد. او از اینکه کار درستی انجام بدهد، نمی ترسد.

"جاهید محسنی"، برادر سعد محسنی که در افغانستان متولد شده و اینک از مدیران گروه موبی است. او مسئولیت های دولتی ای نیز در افغانستان داشته است؛ مسئول هماهنگی دفتر جذب کمک های اهداء کنندگان به افغانستان، اولین انجمن توسعه و بودجه های توسعه ملی افغانستان. او به عنوان دبیرخانه کمیته هماهنگی اقتصادی کابینه و به عنوان یک مشاور وزیر نیز خدمت کرده است. وی در سال 1980میلادی (1358) به استرالیا مهاجرت کرد و دارای مدرک کارشناسی بازرگانی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. او زبان های دری، انگلیسی و ژاپنی را به خوبی صحبت می کند.

"زید محسنی"، برادر دیگر سعد که متولد سال 1969 میلاد است. وی مدیر بخش های فنی و حقوقی گروه موبی است. او یک وکیل و حقوقدان خبره است که سوابق کاری نظیر ریاست اداره بازرگانی موسسه حقوقی ملبورن استرالیا را در کارنامه دارد. زید دارای تجربه قابل توجه در قانون شرکت های بزرگ و تجاری و تهیه پیش‌نویس های قانونی است. او همچنین شریک عامل مؤسسه حقوقی افغانستان است که مشغول خدمات دهی به  مشتریان، شرکت ها و دولت در مسائل تجاری و دعاوی حقوقی است.

"وژمه محسنی"، خواهر برادران محسنی است که اکنون مسئول استراتژی بازاریابی گروه موبی است. وی در زمینه بازاریابی ارشد شرکت بزرگ تکنولوژی تجاربی دارد. او در زمینه ارتباطات بازاریابی در هر دو زمینه بازار مصرف کننده و بازار کسب و کار به کسب و کار تخصص دارد.

"حاج کمیل"، حاج کمیل مستشار، مدیر هماهنگی و مشاور گروه موبی است که پیش از این چندین سال کاردار اقتصادی سفارت افغانستان در ایران بوده است. 
نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)