خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های مجتبی مهدیان

گوگل نگاه چشم چران

جالبه امروز  به یکی از شکایتهای گوگل از کسانی که نام های مشابه با گوگل ثبت کرده اند برخورد کردم

آنقدر جالب که تعجب کردم چرا در هیچ رسانه فارسی به ان اشاره نشده است و اینجا اولین محل انعکاس آن است
گوگل از دامنه های  googlecheckout.com  و googlematching.com به دلیل استفاده از نام تجار google  شکایت به عمل آورد
در پی این شکایت که ادله های گوگل را هم در پی داشت (که مهمترینش این بود که مالکان این دامنه قصدشان از ثبت دامنه های فوق فروش آن به گوگل به قیمت 1.25 میلیون دلار بوده است) مالکان این دامنه ها دفاع جالبی از خود به جا گذاشتند که خیلی بحث برانگیز شد
تا اون روز همه باورد داشتند که دلیل نام گذاری گوگل آن چیزی نیست که ادعا شده (گوگل نام یک عدد بسیار بزرگ 101رقمیست (1به همراه 100عدد صفر)که شرکت گوگل با هدف رسیدن تعداد صفحات جستجو به همچین عددی نام گذاری شده(که البته زیاد هم دور نیست).این عدد عددی بسیار بزرگ است که نه میتوان ان را نوشت و نه میتوان ان را خواند(تنها ان را میتوان به صورت توان نوشت و خواند)این عدد یک مشتق دیگر هم دارد که بهش گوگل پلکس میگویند.این عدد را به هیچ صورتی حتی توان نمیتوان خواند و نوشت فقط میتوان گفت 10 به توان گوگل.محاسبه شده که این عدد به اندازه تعداد قطرات باران در یک ثانیه است)
اما در این دفاعیه به معنی ogle اشاره شده و گفته شده که همانطور که GoDaddy  که اسم نرم افزاری مشهور است از کلمه های go به معنی رفتن و dady به معنای بابا گرفته شده یا بروبابا
در اینجا نیز منظور ما گوگل نبوده بلکه بلکه نگاه چشم چران است.

ادامه مطلب ...

تکنیکهای خلاقیت درکارتیمی

به تازگی کتابی را مطالعه کردم با عنوان حافظه فعال:

خلاصه محتویات آن را در این نقشه ذهنی آورده ام و در ادامه کلیدواژه های اصلی را می آورم.

ادامه مطلب ...

معجزه شبکه مسائل

امروز بخشی از شبکه مسائل خانواده را در شاخه تشکیل خانواده برای بازبینی خدمت استاد معماریانی آوردم. در هنگام پرینت متوجه شدم که این نقشه حتی در برگ A3 هم بسیار ریز و ناخواناست. چرا که حجم مطالب و زیرشاخه‌ها خیلی زیاد و گسترده است.

این موضوع یک پیام برای من داشت؛ این که در یک مسئله به ظاهر ساده چقدر داده های فراوان و روابط گسترده ای تاثیرگزارند و به همین خاطر است که خیلی از اوقات، به خاطر نداشتن اشراف کامل بر همه جنبه های یک موضوع، در تصمیمات خود، دچار خطا و اشتباه می شویم.

چه بسا پس از انجام یک کار به روی دست یا پیشانی خود می زنیم که ای کاش فلان نکته را هم مدنظر قرار داده بودم و ...

به نظر من همان گونه که تونی بوزان در کتاب خود با عنوان نقشه های ذهنی به اثرات فراوان و مفید نقشه های ذهنی اشاره کرده است. شبکه مسائل هم می تواند همچون یک معجزه ذهنی ما را در رسیدن به تصمیمات بهینه تر یاری رسان باشد.

تعریف مهندسی شبکه مسائل

مهندسی شبکه مسائل، واژه ای جدید و غیر مصطلح است که ممکن است برای خیلی ها نامفهوم باشد. اما در گفتمان سازی های جدید در عرصه مهندسی فکری بسیار موردتوجه می باشد.

واژه مهندس در لغت نامه دهخدا به معنی اندازه گیرنده . (غیاث ). تقدیرکننده . (مهذب الاسماء) محاسب . شماردا... و در اصطلاح محاسبه کردن و نظم بخشی به مجموعه ای از داده ها و اطلاعات فنی در جهت اتخاذ بهترین تصمیم ها و راه حل هاست. شبکه مسائل نیز به نمای شماتیک و شبکه ای از مسائل مرتبط به هم گفته می شود که ارتباط میان عوامل و مسائل مختلف را در یک نگاه سیستمی نشان می دهد.

با این توضیحات مهندسی شبکه مسائل به مجموعه محاسبات، بررسی ها و روش هایی گفته می شود که ارتباط بین عوامل و مسائل مختلف را در یک یا چند سیستم مرتبط باهم تعیین و به صورت شماتیک به نمایش می گذارد.