X
تبلیغات
کالج کارآفرینی تیوان

خورشید طلایی توس

سلام برخورشید همیشه تابان خراسان؛ وب‌نوشته‌های حسن مهدیان
چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1392

ضرورت طراحی سیستم توزیع کتاب و محصولات فرهنگی

انسان‌ها از اولین لحظات زندگی درحال تلاش و تکاپو هستند. نقطه مشترک تمام این تلاشها نیاز است و این تکاپو جهت تامین نیازها صورت میپذیرد. نیاز است که شخص را به تحرک وا می‌دارد و به کارهای فرد جهت می‌دهد. هر خدمتی که ارائه شود و هر نیازی که تامین گردد یک محصول است که می‌تواند شامل عقاید- مکانها- خوراک- پوشاک و اطلاعات باشد. یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر دسترسی به اطلاعات، دانش و مهارت است. تا اطلاعات و آگاهی و مهارت وجود نداشته باشد- امکان تامین هیچ یک ازنیازهای بشری وجود ندارد. پس به گونه‌ای می‌توان عنوان کرد که اطلاعات و دانش (و مهارت) مادر تمام نیازهای بشری می‌باشد.

دانش بشری از قدیم الایام از طریق کتب و کسب علم و دانش نزد اساتید و مهارت های زندگی از طریق تربیت والدین  به نسل های بعدی منتقل می شده است؛ و این سیر طبیعی در حال حاضر نیز ادامه دارد؛ با این تفاوت که ابزارهای رسانه ای نوین باعث توزیع سریع حجم وسیعی از داده های اطلاعاتی و آموزشی در سراسر جهان شده اند.

در این بین مسلما آسیب ها و وآفت های فراوانی متوجه مصرف کنندگان این محصولات و خدمات خواهد بود، زیرا فرهنگ ها  و قدرت های سیاسی و اقتصادی جهان سعی در تحمیل عقاید  و سلایق خود در میان این بستر هستند.

از سوی دیگر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما سرشار از منابع غنی محتوایی برای تغذیه و پشتیبانی سیستم تربیتی و مهارتی نسل جدید را داراست. و حتی محصولات بسیار مفیدی در این زمینه تولید و منتشر شده است.

اما در این آشفته بازار محصولات فرهنگی ممکن است بسیاری از محصولات مفید در لابلای زرق وبرق کالاهای مشابه و غیرمفید دیده نشده و مورد بی مهری مخاطبان اصلی خود قرارگیرند.

این جاست که نقش دولت و رسانه های متعهد در پرکردن این خلاء راهبردی بی بدیل می نماید

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)